sobota, stycznia 05, 2013

Ciemne skrzydła Ikara - Tomkowski Jan

Ciemne skrzydła Ikara - Tomkowski Jan

Tematem tej książki jest rozpacz postrzegana oczami artystów, myślicieli, bohaterów książki i filmów. Rozlegli mistrzowie, Co znamy o religijnej Barbarze? tacy jak na przykład Paskal, Nietzsche, Valéry, doradzają średnio, jak usunąć Co znamy o sakralnej Barbarze? rozpacz z naszego trwania. Lub jednak istnieje owo naprawdę konieczne, to znaczy nie lepiej nauczyć się trwania w rozpaczy i oswoić z myślą, że stanowi ona część naszego losu? Jak radzi sobie z tym problemem miłość mądrości, sztuka, religia, nauka? Czy rozpacz, tak trudna do wypędzenia dla jednostki, nie jest przypadkiem jedną z fundamentalnych wartości kultury śródziemnomorskiej?

Zobacz Ciemne skrzydła Ikara - Tomkowski Jan w CzaryMary.pl

Ciemne skrzydła Ikara - Tomkowski Jan

Ciemne ramiona Ikara O rozpaczy - Tomkowski Jan



Nadciąga, komunikuje: nie mam dokąd pójść, więc zostanę. I pozostanie. Istnieje taka smutna, że myślimy: Jakim sposobem ją wyrzucić, jakże wysłać komuś obcemu? W końcu owo nasza rozpacz! Może zresztą kiedyś sobie pójdzie. A płeć nadobna zostaje. Dobrze jej z nami. Tematem owej książki jest czarna melancholia postrzegana oczami artystów, mędrców, bohaterów książek i filmów. wruzenie Wielcy mistrzowie, tacy jak na przykład na przykład Pascal, Nietzsche, Valéry, doradzają wulgarnie, jak usunąć rozpacz z naszego przebywania. Czy jednak jest to naprawdę konieczne, czy nie lepiej nauczyć się trwania w rozpaczy i oswoić z myślą, że poziomowi ona część naszego przypadka? Jak radzi sobie z tym problemem miłość mądrości, sztuka, religia, nauka? Czy rozpacz, tak trudna do zniesienia na rzecz jednostki, nie jest wypadkiem jedną z głównych wartości cywilizacji śródziemnomorskiej?

Anne Frank - Prose Francine

Okropne dzieje Anny Frank są uniwersalnie modne. Książka, choć oczywiście je powie, kumuluje się jednak na jej „Pamiętniku” – jednym z najgłośniejszych i najbardziej porażających poświadczeń ofiar hitleryzmu. W jaki sposób ustalono po walce autentyczność pamiętnika Anny? Czy to możliwe, by zapiski trzynastolatki powstawały jako zamierzone dzieło sztuki, a ona sama była wybitną pisarka? Co z tekstu zapobiegł tata Anny, by chronić intymność rodziny? Z którymi kłopotami mierzyli się artyści, adaptujący dzieło na potrzeby teatru i celuloidu? Pasjonujące.